"Πρωτοβουλία για τη διάσωση και αξιοποίηση του εργοστασίου της COLUMBIA"
Αθήνα, 12/08/2008
ΠΡΟΣ
Τον Υπουργό Πολιτισμού κ. Μ. Λιάπη
Κύριε Υπουργέ,
στη συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων –ΚΣΝΜ– η οποία έγινε την 3η Ιουλίου 2008 συζητήθηκε το θέμα: "Χαρακτηρισμός ή μη, ως ιστορικού τόπου των εγκαταστάσεων της COLUMBIA στον Περισσό".
Το Συμβούλιο, κατά πλειοψηφία, αποφάσισε τον μη χαρακτηρισμό του χώρου στο σύνολό του ως ιστορικό τόπο και τον μη χαρακτηρισμό των δύο υπαρχόντων κτιρίων Η και Θ ως μνημείων. Μειοψήφησε η εκπρόσωπος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Η νέα απόφαση του ΚΣΝΜ, κατά την άποψή μας, δεν είναι σύννομη με το πνεύμα και το σκεπτικό του ΣτΕ το οποίο με την υπ' αριθμ. 3611/2007 απόφαση ακύρωσε την υπ' αριθμ. ΥΠΠΟ/ΔΙΝΕΣΕΚΑ/26806/798/21-3-2006 υπουργική απόφαση του προκατόχου σας κ. Γ. Βουλγαράκη μετά από την αίτηση ακύρωσης την οποία είχαμε καταθέσει. Τα επιχειρήματα του ΚΣΝΜ ότι "τα κτίρια δεν συνθέτουν σύνολο εφ' όσον δεν αποτελούν μονάδες της αλυσίδας παραγωγής δίσκων, της ηχογράφησης και της επεξεργασίας του ήχου και ότι οι χρήσεις ήταν βοηθητικές και ουδέποτε ήταν σημαντική για την παραγωγική διαδικασία των δίσκων της εταιρείας COLUMBIA" δεν ευσταθούν.
Διότι:
Το εργοστάσιο της COLUMBIA ήταν μια καθετοποιημένη μονάδα παραγωγής δίσκων από τις λιγοστές σ' όλη την Ευρώπη. Τα κτίρια του εργοστασίου της COLUMBIA είχαν την ακόλουθη λειτουργία στην αλυσίδα παραγωγής:
Κτίριο Ε: ήταν η πρώτη αίθουσα φωνοληψίας στην Ελλάδα και η μοναδική για πολλά χρόνια. Κατασκευάσθηκε το 1935 και ανακαινίσθηκε κατά τη δεκαετία του '60 οπότε και μετονομάσθηκε σε Studio III.
Κτίριο Ζ: ήταν το Studio I και το Studio II. Κατασκευάσθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του '60. Εξοπλισμένα με υπερσύγχρονα συστήματα εγγραφής.
Κτίριο Δ: χώρος χάραξης (trunsffer) όπου η μαγνητική εγγραφή μετατρεπόταν σε μηχανική και ετοιμαζόταν η μήτρα του δίσκου.
Κτίριο Α (διατηρητέο): το εργοστάσιο όπου υπήρχαν οι πρέσες για την εκτύπωση των δίσκων. Στον ίδιο χώρο παράγονταν και οι κασέτες.
Κτίριο Β: ήταν το τυπογραφείο – λιθογραφείο, όπου εκτυπώνονταν τα εξώφυλλα.
Κτίριο Θ: η αποθήκη και η διακίνηση δίσκων στο λιανικό εμπόριο.
Κτίριο Η: διοικητικές υπηρεσίες και στο υπόγειο χώρος αρχείου.
Κτίριο Γ: Λογιστήριο.
Το εργοστάσιο της COLUMBIA ήταν μια καθετοποιημένη μονάδα παραγωγής δίσκων από τις λιγοστές σ' όλη την Ευρώπη. Τα κτίρια του εργοστασίου της COLUMBIA είχαν την ακόλουθη λειτουργία στην αλυσίδα παραγωγής:
Κτίριο Ε: ήταν η πρώτη αίθουσα φωνοληψίας στην Ελλάδα και η μοναδική για πολλά χρόνια. Κατασκευάσθηκε το 1935 και ανακαινίσθηκε κατά τη δεκαετία του '60 οπότε και μετονομάσθηκε σε Studio III.
Κτίριο Ζ: ήταν το Studio I και το Studio II. Κατασκευάσθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του '60. Εξοπλισμένα με υπερσύγχρονα συστήματα εγγραφής.
Κτίριο Δ: χώρος χάραξης (trunsffer) όπου η μαγνητική εγγραφή μετατρεπόταν σε μηχανική και ετοιμαζόταν η μήτρα του δίσκου.
Κτίριο Α (διατηρητέο): το εργοστάσιο όπου υπήρχαν οι πρέσες για την εκτύπωση των δίσκων. Στον ίδιο χώρο παράγονταν και οι κασέτες.
Κτίριο Β: ήταν το τυπογραφείο – λιθογραφείο, όπου εκτυπώνονταν τα εξώφυλλα.
Κτίριο Θ: η αποθήκη και η διακίνηση δίσκων στο λιανικό εμπόριο.
Κτίριο Η: διοικητικές υπηρεσίες και στο υπόγειο χώρος αρχείου.
Κτίριο Γ: Λογιστήριο.
Η νέα απόφαση κινείται στην ίδια λογική με την προηγούμενη επί προεδρίας κ. Ζαχόπουλου. Ουσιαστικά παραδίδει τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς στην ιδιωτική πρωτοβουλία και μάλιστα καλεί τον ιδιοκτήτη να διασφαλίσει και να προβάλει την ιστορική και πολιτιστική μνήμη με τη δημιουργία ιδιωτικού μουσείου. Δηλαδή να δημιουργηθεί στο κτίριο Α "κάποιο μουσείο" αξιοποιώντας ευρωπαϊκά προγράμματα και να χρησιμοποιηθεί η μέχρι σήμερα πολιτιστική δημιουργία για τον πλουτισμό των ιδιωτών.
Αποτελεί πρόκληση η απόφαση για τον μη χαρακτηρισμό του χώρου ως ιστορικού τόπου. Στόχος αυτής της απόφασης είναι να διευκολυνθεί η ιδιοκτήτρια εταιρεία ΜΑΡΜΙΝ Α.Ε. προκειμένου να αναπτύξει τις εμπορικές και κατασκευαστικές της δραστηριότητες.
Ο ιστορικός τόπος της COLUMBIA δεν ανήκει στον ιδιοκτήτη ο οποίος αγόρασε το 1999 με το υπ' αριθμ. 2214 συμβόλαιο τον χώρο αλλά ανήκει σ' όλους τους δημιουργούς, ερμηνευτές, στιχουργούς, τεχνικούς κ.ο.κ.. Ανήκει σ' όλους αυτούς που κατέθεσαν τη δημιουργία τους, την έμπνευσή τους και κυρίως την ψυχή τους και πότισαν με τις νότες τους τους τοίχους αυτών των κτιρίων.
Η COLUMBIA ανήκει στον ιστορικό ιστό της πόλης μας και ολόκληρης της Ελλάδας. Είναι το μοναδικό εργοστάσιο στη Βαλκανική και ένα από τα επτά που υπάρχουν σ' όλο τον κόσμο.
Από τη μελέτη των πρακτικών είναι φανερό ότι γίνεται προσπάθεια να διατηρηθεί μόνο το κτίριο Α και αυτό γιατί υπήρξε η πίεση από την κοινωνία. Δεν είχε κανείς πρόθεση να διατηρήσει ή να διασώσει τίποτα από τον χώρο της COLUMBIA και αυτό το καταθέτουμε διότι μέχρι να κινητοποιηθεί η κοινωνία κανένα συμβούλιο ή υπουργός δεν είχαν την πρόθεση να το διατηρήσουν και να δημιουργήσουν μουσείο.
Στον υπόλοιπο χώρο θα κτισθούν πολυώροφα κτίρια με εμπορικές χρήσεις ακόμη και εν επαφή με το διατηρητέο κτίριο. Αυτό προκύπτει από τα πρακτικά της προηγούμενης συνεδρίασης του ΚΣΝΜ. Τα κτίρια Η και Θ δεν χαρακτηρίζονται ως μνημεία όχι γιατί δεν πληρούν τις προϋποθέσεις αλλά γιατί εμποδίζουν την ιδιοκτήτρια εταιρεία να αναπτύξει χωροταξικά όπως θέλει τα πολυώροφα κτίρια τα οποία πρόκειται να κατασκευάσει.
Το επιχείρημα μελών του ΚΣΝΜ ότι "ο χώρος του κτιρίου Α είναι πολύ μεγάλος και δεν θα υπάρχουν επαρκή εκθέματα για να τοποθετηθούν στο μουσείο" το ελάχιστο που καταδεικνύει είναι ότι το ΚΣΝΜ δεν παρακολουθεί το ενδιαφέρον της ελληνικής κοινωνίας για τη διάσωση του χώρου της COLUMBIA και τη δημιουργία Δημόσιου Μουσείου Ελληνικής Μουσικής και Δισκογραφίας. Στην περίπτωση που γίνει Δημόσιο Μουσείο και μόνο οι ιδιώτες συλλέκτες έχουν εκφράσει την πρόθεσή τους να δώσουν τις προσωπικές τους συλλογές.
Από τη μελέτη των πρακτικών γίνεται αντιληπτό ότι το ΚΣΝΜ θέλει απλώς ένα μουσειακό χώρο εναπόθεσης κάποιων εκθεμάτων ενώ εμείς προτείνουμε να δημιουργηθεί Δημόσιο Μουσείο με εκθέματα της μουσικής μας κληρονομιάς και συγχρόνως να είναι ένας ζωντανός χώρος πολιτιστικής δημιουργίας και έκφρασης.
Κύριε Υπουργέ,
• σας καλούμε να μη συνεργήσετε, με την υπογραφή σας, στο πολιτιστικό έγκλημα το οποίο οι προκάτοχοί σας έχουν ξεκινήσει.
• να χαρακτηρίσετε τον χώρο της COLUMBIA –στο σύνολό του- ως ιστορικό τόπο καθώς και τα κτίρια Η και Θ ως μνημεία όπως και το κτίριο Α.
• να αποζημιωθεί ο ιδιοκτήτης και τον χώρο να αποκτήσει το υπουργείο Πολιτισμού, στον οποίο θα δημιουργήσει Δημόσιο Μουσείο Ελληνικής Μουσικής και Δισκογραφίας και θα έχει τη διαχείρισή του.
Εμείς προτείνουμε να δημιουργηθεί ένας χώρος ο οποίος θα περιλαμβάνει:
-Όλη την αλυσίδα παραγωγής δίσκων 78,45 και 33 στροφών, όπως και κασετών.
-Όλη την αλυσίδα ηχογράφησης δίσκων.
-Χώρο συναρμολόγησης γραμμοφώνων, ραδιοφώνων και χώρο έκθεσης αυτών.
-Χώρο λιθογραφείου και έκθεση εξώφυλλων και ετικετών.
-Αρχείο Ελληνικής δισκογραφίας.
-Αρχείο δισκογραφίας της Βαλκανικής και Ανατολικής Μεσογείου.
-Χώρο με έγγραφα ντοκουμέντα από τις δραστηριότητες του εργοστασίου (κατάλογοι, εμπορικές συναλλαγές, συμβόλαια κλπ.).
-Χώρο για τους δημιουργούς, στιχουργούς, ερμηνευτές, μουσικούς (βιογραφικά στοιχεία, το έργο τους, κλπ.).
-Χώρο για το έμψυχο δυναμικό της εταιρείας (διεύθυνση, τεχνικοί, εργαζόμενοι, παραγωγοί κλπ.).-Έκθεση φωτογραφικού και κινηματογραφικού υλικού.
-Βιβλιοθήκη, Κέντρο τεκμηρίωσης, έρευνας και εκπαίδευσης.
-Παραγωγή και διάθεση σύγχρονου έντυπου και ηχητικού υλικού.
-Χώρους εκδηλώσεων, συναυλιών, συνεδρίων, προβολών κ.α.
-Χώρους πρασίνου και αναψυχής
Να δημιουργηθεί δηλαδή ένας πολυπολιτισμικός χώρος για τον οποίο θα είστε προσωπικά υπερήφανος. Αν έχετε την πολιτική βούληση να προχωρήσετε στην απόκτηση του χώρου και στη δημιουργία δημόσιου μουσείου το οικονομικό κόστος δεν είναι υψηλό. Το υπουργείο έχει τη δυνατότητα ν' αντλήσει τα απαιτούμενα κονδύλια από τα ευρωπαϊκά προγράμματα τακτική την οποία θ' ακολουθήσουν και οι ιδιώτες με σκοπό το προσωπικό τους όφελος και την προβολή τους. Την επιστολή αυτή θα κοινοποιήσουμε σ' όλα τα κόμματα της βουλής τα οποία κι αυτά θα πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν για την υλοποίηση αυτής της προσπάθειας.
Αποτελεί πρόκληση η απόφαση για τον μη χαρακτηρισμό του χώρου ως ιστορικού τόπου. Στόχος αυτής της απόφασης είναι να διευκολυνθεί η ιδιοκτήτρια εταιρεία ΜΑΡΜΙΝ Α.Ε. προκειμένου να αναπτύξει τις εμπορικές και κατασκευαστικές της δραστηριότητες.
Ο ιστορικός τόπος της COLUMBIA δεν ανήκει στον ιδιοκτήτη ο οποίος αγόρασε το 1999 με το υπ' αριθμ. 2214 συμβόλαιο τον χώρο αλλά ανήκει σ' όλους τους δημιουργούς, ερμηνευτές, στιχουργούς, τεχνικούς κ.ο.κ.. Ανήκει σ' όλους αυτούς που κατέθεσαν τη δημιουργία τους, την έμπνευσή τους και κυρίως την ψυχή τους και πότισαν με τις νότες τους τους τοίχους αυτών των κτιρίων.
Η COLUMBIA ανήκει στον ιστορικό ιστό της πόλης μας και ολόκληρης της Ελλάδας. Είναι το μοναδικό εργοστάσιο στη Βαλκανική και ένα από τα επτά που υπάρχουν σ' όλο τον κόσμο.
Από τη μελέτη των πρακτικών είναι φανερό ότι γίνεται προσπάθεια να διατηρηθεί μόνο το κτίριο Α και αυτό γιατί υπήρξε η πίεση από την κοινωνία. Δεν είχε κανείς πρόθεση να διατηρήσει ή να διασώσει τίποτα από τον χώρο της COLUMBIA και αυτό το καταθέτουμε διότι μέχρι να κινητοποιηθεί η κοινωνία κανένα συμβούλιο ή υπουργός δεν είχαν την πρόθεση να το διατηρήσουν και να δημιουργήσουν μουσείο.
Στον υπόλοιπο χώρο θα κτισθούν πολυώροφα κτίρια με εμπορικές χρήσεις ακόμη και εν επαφή με το διατηρητέο κτίριο. Αυτό προκύπτει από τα πρακτικά της προηγούμενης συνεδρίασης του ΚΣΝΜ. Τα κτίρια Η και Θ δεν χαρακτηρίζονται ως μνημεία όχι γιατί δεν πληρούν τις προϋποθέσεις αλλά γιατί εμποδίζουν την ιδιοκτήτρια εταιρεία να αναπτύξει χωροταξικά όπως θέλει τα πολυώροφα κτίρια τα οποία πρόκειται να κατασκευάσει.
Το επιχείρημα μελών του ΚΣΝΜ ότι "ο χώρος του κτιρίου Α είναι πολύ μεγάλος και δεν θα υπάρχουν επαρκή εκθέματα για να τοποθετηθούν στο μουσείο" το ελάχιστο που καταδεικνύει είναι ότι το ΚΣΝΜ δεν παρακολουθεί το ενδιαφέρον της ελληνικής κοινωνίας για τη διάσωση του χώρου της COLUMBIA και τη δημιουργία Δημόσιου Μουσείου Ελληνικής Μουσικής και Δισκογραφίας. Στην περίπτωση που γίνει Δημόσιο Μουσείο και μόνο οι ιδιώτες συλλέκτες έχουν εκφράσει την πρόθεσή τους να δώσουν τις προσωπικές τους συλλογές.
Από τη μελέτη των πρακτικών γίνεται αντιληπτό ότι το ΚΣΝΜ θέλει απλώς ένα μουσειακό χώρο εναπόθεσης κάποιων εκθεμάτων ενώ εμείς προτείνουμε να δημιουργηθεί Δημόσιο Μουσείο με εκθέματα της μουσικής μας κληρονομιάς και συγχρόνως να είναι ένας ζωντανός χώρος πολιτιστικής δημιουργίας και έκφρασης.
Κύριε Υπουργέ,
• σας καλούμε να μη συνεργήσετε, με την υπογραφή σας, στο πολιτιστικό έγκλημα το οποίο οι προκάτοχοί σας έχουν ξεκινήσει.
• να χαρακτηρίσετε τον χώρο της COLUMBIA –στο σύνολό του- ως ιστορικό τόπο καθώς και τα κτίρια Η και Θ ως μνημεία όπως και το κτίριο Α.
• να αποζημιωθεί ο ιδιοκτήτης και τον χώρο να αποκτήσει το υπουργείο Πολιτισμού, στον οποίο θα δημιουργήσει Δημόσιο Μουσείο Ελληνικής Μουσικής και Δισκογραφίας και θα έχει τη διαχείρισή του.
Εμείς προτείνουμε να δημιουργηθεί ένας χώρος ο οποίος θα περιλαμβάνει:
-Όλη την αλυσίδα παραγωγής δίσκων 78,45 και 33 στροφών, όπως και κασετών.
-Όλη την αλυσίδα ηχογράφησης δίσκων.
-Χώρο συναρμολόγησης γραμμοφώνων, ραδιοφώνων και χώρο έκθεσης αυτών.
-Χώρο λιθογραφείου και έκθεση εξώφυλλων και ετικετών.
-Αρχείο Ελληνικής δισκογραφίας.
-Αρχείο δισκογραφίας της Βαλκανικής και Ανατολικής Μεσογείου.
-Χώρο με έγγραφα ντοκουμέντα από τις δραστηριότητες του εργοστασίου (κατάλογοι, εμπορικές συναλλαγές, συμβόλαια κλπ.).
-Χώρο για τους δημιουργούς, στιχουργούς, ερμηνευτές, μουσικούς (βιογραφικά στοιχεία, το έργο τους, κλπ.).
-Χώρο για το έμψυχο δυναμικό της εταιρείας (διεύθυνση, τεχνικοί, εργαζόμενοι, παραγωγοί κλπ.).-Έκθεση φωτογραφικού και κινηματογραφικού υλικού.
-Βιβλιοθήκη, Κέντρο τεκμηρίωσης, έρευνας και εκπαίδευσης.
-Παραγωγή και διάθεση σύγχρονου έντυπου και ηχητικού υλικού.
-Χώρους εκδηλώσεων, συναυλιών, συνεδρίων, προβολών κ.α.
-Χώρους πρασίνου και αναψυχής
Να δημιουργηθεί δηλαδή ένας πολυπολιτισμικός χώρος για τον οποίο θα είστε προσωπικά υπερήφανος. Αν έχετε την πολιτική βούληση να προχωρήσετε στην απόκτηση του χώρου και στη δημιουργία δημόσιου μουσείου το οικονομικό κόστος δεν είναι υψηλό. Το υπουργείο έχει τη δυνατότητα ν' αντλήσει τα απαιτούμενα κονδύλια από τα ευρωπαϊκά προγράμματα τακτική την οποία θ' ακολουθήσουν και οι ιδιώτες με σκοπό το προσωπικό τους όφελος και την προβολή τους. Την επιστολή αυτή θα κοινοποιήσουμε σ' όλα τα κόμματα της βουλής τα οποία κι αυτά θα πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν για την υλοποίηση αυτής της προσπάθειας.
Σας ευχαριστούμε πολύ
Οι αιτούντες
1) Γλέζος Γιάννης Συνθέτης
2) Θεοδόση Αυγή Τραπεζική υπάλληλος – "Επιτροπή Πρωτοβουλίας"
3) Ιωάννου Ιωάννης Μουσικοσυνθέτης
4) Καπλάνη Αναστασία Ιδιωτική Υπάλληλος – "Επιτροπή Πρωτοβουλίας"
5) Κρητικός Αλέκος Πολιτικός Μηχανικός – "Επιτροπή Πρωτοβουλίας"
6) Μαυρουδής Νότης Συνθέτης
7) Πανταλού Ειρήνη Δημόσιος υπάλληλος – "Επιτροπή Πρωτοβουλίας"
8 ) Ρασούλης Μανώλης Συνθέτης
9) Σπηλιωτόπουλος Γιώργος Επαγγελματοβιοτέχνης – "Επιτροπή Πρωτοβουλίας"
10) Υφαντής Δημήτρης Κοινωνιολόγος – "Επιτροπή Πρωτοβουλίας"
Επικοινωνία: e-mail: savecolumbia@yahoo.gr
1) Γλέζος Γιάννης Συνθέτης
2) Θεοδόση Αυγή Τραπεζική υπάλληλος – "Επιτροπή Πρωτοβουλίας"
3) Ιωάννου Ιωάννης Μουσικοσυνθέτης
4) Καπλάνη Αναστασία Ιδιωτική Υπάλληλος – "Επιτροπή Πρωτοβουλίας"
5) Κρητικός Αλέκος Πολιτικός Μηχανικός – "Επιτροπή Πρωτοβουλίας"
6) Μαυρουδής Νότης Συνθέτης
7) Πανταλού Ειρήνη Δημόσιος υπάλληλος – "Επιτροπή Πρωτοβουλίας"
8 ) Ρασούλης Μανώλης Συνθέτης
9) Σπηλιωτόπουλος Γιώργος Επαγγελματοβιοτέχνης – "Επιτροπή Πρωτοβουλίας"
10) Υφαντής Δημήτρης Κοινωνιολόγος – "Επιτροπή Πρωτοβουλίας"
Επικοινωνία: e-mail: savecolumbia@yahoo.gr
2 σχόλια:
Αντιγράφω μια μικρή φράση του Γιώργου Χατζιδάκι από τη συνέντευξη που έδωσε στον Αντώνη Μποσκοΐτη:
“Πάντα η ελληνική πολιτεία ήταν και είναι αντιπνευματική.”
Αντιγράφω – επίσης – μια στροφή από την “Δισκογραφική” του Φοίβου Δεληβοριά:
“Απάνω στα ξερά κλαδιά που βγαίναν απ' τους τοίχους
κρεμόντουσαν χαρτιά με στίχους
και κίτρινα συμβόλαια κι εξώφυλλα αδειασμένα
κοιτούσαν, θα 'λεγες, εμένα.”
Χωρίς κανένα άλλο σχόλιο…
Πραγματικά εύστοχη η παρέμβασή σου Μακη...
Δημοσίευση σχολίου