ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ
ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ
SEVEN ISLANDS
Τον «Γυναικείο Ρόλο» με τα 15 τραγούδια σε στίχους και μουσική Γεράσιμου Νεόφυτου υποδύονται τρεις εξαιρετικές φωνές: η Δήμητρα Παπίου, η Ηρώ Σαΐα και η Μάρθα Φριντζήλα. Ο δίσκος φέρει έντονο ένα άρωμα Σταμάτη Κραουνάκη, καταρχήν ερμηνευτικά. Η Παπίου είναι μια από τις μούσες του καλού συνθέτη («Αυτή η νύχτα μένει»), η Φριντζήλα έχει επίσης συνεργαστεί μαζί του («Χ Σκηνής»), ενώ και η εξαιρετική Ηρώ Σαΐα υπήρξε ιδρυτικό μέλος της ομάδας «Σπείρα-Σπείρα» που στήθηκε πριν από μια δεκαετία από τον «Κράου». Κυρίως όμως, αυτό το άρωμα Κραουνάκη αναδύεται από την έντονη θεατρικότητα των τραγουδιών, μια θεατρικότητα που αποτυπώνεται σε αναφορές στον Δαμιανό και τη Τζίλντα («Είδωλα»), στα ρυθμικά μοτίβα - αρκετά ταγκό και ρούμπες - και στη δίχως εξάρσεις ενορχήστρωση που δίνει τον πρώτο λόγο στην ερμηνεία. Ο Γιώργος Τρανταλίδης υπογράφει τις ενορχηστρώσεις, τη μίξη και την παραγωγή. Κάποιες «μπλε» στιγμές του δίσκου μπορούν να αποδοθούν στις πινελιές του γνωστού ντράμερ, μιας ιστορικής φιγούρας στην ελληνική τζαζ σκηνή.
Οι στίχοι εκφράζουν ένα παράπονο, άλλοτε θυμό, άλλοτε μελαγχολία, μαζί με μια νότα συνέχειας και αισιοδοξίας, κάτι σαν το ουράνιο τόξο μετά τη μπόρα. Κάποιες φορές οι στίχοι γίνονται αρκετά «εγκεφαλικοί», περισσότερο απ’ όσο προστάζει η αμεσότητα και η φλόγα αυτού που αντιλαμβάνομαι ως «γυναικείο ρόλο». Στον Νεόφυτου είναι διακριτή η επιρροή της Νικολακοπούλου και των επιγόνων της. Στο τέλος («Τρέξε Λόλα») δεν λείπει και ο αιχμηρός κοινωνικός σχολιασμός: «Μια πρόταση δεν γράψαμε / θλιμμένοι αντιγράψαμε / την ένδοξη αθλιότητα του νεοπλουτισμού».
Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στην εικαστική αισθητική του cd, με μια αιφνιδιαστική κούκλα στο εξώφυλλο και ένα προσεγμένο ένθετο. Εκτός από τους στίχους και τις ατμοσφαιρικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες των συντελεστών, εκεί θα βρείτε ένα εκ βαθέων σημείωμα του Νεόφυτου. Αποφεύγω να διαβάζω την άποψη των δημιουργών για το έργο τους, ιδιαίτερα καθώς έχουν πολλαπλασιαστεί τώρα τελευταία τα κρούσματα μουσικών που τα λένε μια χαρά στα κείμενα και τις συνεντεύξεις τους, αλλά αδυνατούν να αγγίξουν τον ακροατή με την τέχνη τους, με το τραγούδι γυμνό δηλαδή. Με τον «Γυναικείο ρόλο», όμως, ο Γεράσιμος Νεόφυτος αποδεικνύει ότι ένας δημιουργός μπορεί να κάνει και τα δύο, αρκεί να κινητοποιείται από αβίαστη έμπνευση και ταλέντο, και όχι μόνο από κούφιο ναρκισσισμό.
Ηρακλής Οικονόμου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου