Η εφημερίδα «Εποχή», διοργανώνει εκδήλωση την Τρίτη 4 Μαΐου, στις 8 μ.μ., στο Πολυτεχνείο (αίθουσα Γκίνη), για τα πνευματικά δικαιώματα στην τέχνη και το διαμοιρασμό στο διαδίκτυο. Ομιλητές θα είναι: ο Νίκος Σμυρναίος (λέκτορας του τμήματος επιστημών πληροφορίας και επικοινωνίας του πανεπιστημίου της Τουλούζ) και ο Κωστής Ζουλιάτης (μέλος του μουσικού συγκροτήματος Night On Earth).
Με αφορμή το διάλογο που έχει ανοίξει τον τελευταίο καιρό για τη σχέση πνευματικών δικαιωμάτων και διαδικτύου, καθώς και το κλείσιμο ιστοσελίδων διαμοιρασμού (peer-to-peer), η εφημερίδα «Εποχή» διοργανώνει ανοιχτή συζήτηση για τα πνευματικά δικαιώματα στην τέχνη και το διαμοιρασμό στο διαδίκτυο. Επιδιώκουμε να ενημερωθούμε αλλά και να ανταλλάξουμε απόψεις για τη λειτουργία των ιστοσελίδων διαμοιρασμού.
Ήδη στις προηγούμενες ευρωεκλογές, με την εκλογή του «κόμματος των Πειρατών», διαπιστώσαμε ότι ο διαμοιρασμός αποτελεί ένα κοινωνικό φαινόμενο που έχει στήριξη από τη νεολαία, και όχι μόνο, σε όλη την Ευρώπη. Η αντίδραση της νεολαίας με το κλείσιμο των ιστοσελίδων διαμοιρασμού ήταν άμεση με πορείες διαμαρτυρίας, συλλογή υπογραφών και δράσεις στις γειτονιές.
Από την άλλη, διαμορφώνεται και μία αντίθετη άποψη, η οποία ορίζει το διαμοιρασμό ως «βλαβερό» για τους καλλιτέχνες και τη βιομηχανία του θεάματος. Η καμπάνια που έχει ξεκινήσει ενάντια στην «πειρατεία» επικεντρώνεται στις επιπτώσεις που έχει η «πειρατεία» στην οικονομική διασφάλιση των καλλιτεχνών. Την περασμένη βδομάδα η Εταιρεία Προστασίας Οπτικοακουστικών Έργων (ΕΠΟΕ) κατηγόρησε τις κινηματογραφικές ομάδες του Πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης για παράνομη προβολή ταινιών. Η κοσμητεία επέλεξε αντί να προστατέψει τους φοιτητές, να «διευκολύνει» την εταιρεία και της παρέδωσε τα στοιχεία αυτών που είχαν αναλάβει την ευθύνη της αίθουσας προβολών.
Τελικά πώς μπορεί να εξασφαλιστεί η προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων; Ποια είναι η νομοθεσία για το διαμοιρασμό; Ο πολιτισμός «κινδυνεύει» από το διαμοιρασμό; Ποια θα μπορούσε να είναι η λύση για να πάψει η δίωξη των διαχειριστών ιστοσελίδων αλλά και κινηματογραφικών ομάδων, χωρίς να πλήττονται τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών;
2 σχόλια:
Ο πολιτισμός σε καμία περίπτωση δεν πλήττεται από το διαμοιρασμό. Απεναντίας, τα πολιτιστικά προϊόντα διαδίδονται ταχύτατα.
Εκείνο που πλήττεται είναι τα υπερκέρδη των εταιριών παραγωγής και διακίνησης μουσικής και κινηματογραφικών ταινιών (μια κι αυτά διακινούνται και διαμοιράζονται μέσω διαδικτύου).
Αν δεν χρειάζονταν κατά μέσον όρο 20 ευρώ για ένα σιντί, π.χ., ενώ άδειο κοστίζει λιγότερο από ευρώ, καταλαβαίνει κανείς πόσο ωφελείται ο πολιτισμός ως και από την πειρατεία. Γιατί έχει τη δυνατότητα κι ο οικονομικά ασθενέστερος να έχει πρόσβαση στο πολιτισμικό προϊόν.
Δυο σκόρπιες πρόχειρες και βιαστικές σκέψεις καταθέτω. Το θέμα πράγματι έχει πολλές διαστάσεις.
Πράγματι, πολλές διαστάσεις. Μόνο μία ριζική αλλαγή των κοινωνικών σχέσεων θα επιτρέψει την κοινωνικοποίηση της τέχνης μέσω της τεχνολογίας, με την παράλληλη εξασφάλιση της διαβίωσης των καλλιτεχνών. Αλλιώς, το δίπολο "πρόσβαση v. δικαιώματα" θα συνεχίζει να στοιχειώνει την καλλιτεχνική παραγωγή, πότε σε όφελος του παραγωγού και πότε σε όφελος του καταναλωτή, πάντα όμως εις βάρος της δημιουργίας.
Δημοσίευση σχολίου