Τετάρτη 9 Ιανουαρίου 2013, στις 21:00
Συναυλία Μιχάλη Γρηγορίου
"Η Λήδα και ο Κύκνος"
τραγουδούν: Σαβίνα Γιαννάτου & Δώρος Δημοσθένους
Συναυλία Μιχάλη Γρηγορίου
"Η Λήδα και ο Κύκνος"
τραγουδούν: Σαβίνα Γιαννάτου & Δώρος Δημοσθένους
Ύστερα από αρκετά χρόνια απουσίας ο Μιχάλης Γρηγορίου επανέρχεται με δυο συναυλίες που θα δοθούν στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο 2013.
Στην πρώτη συναυλία, που θα δοθεί την Τέταρτη 9 Ιανουαρίου 2013, στις 21:00, θα παρουσιαστούν τα έργα: “Eξη τραγούδια χωρίς λόγια”, ο κύκλος τραγουδιών “Η Λήδα και ο Κύκνος” σε ποίηση Κατερίνας Καριζώνη, και -σε πρώτη εκτέλεση στην Αθήνα- οι κύκλοι τραγουδιών “Μωβ”, σε στίχους Επτανησίων ποιητών και “Purple” πάνω σε σονέτα του Σαίξπηρ.
Συμμετέχουν:
Σαβίνα Γιαννάτου, Δώρος Δημοσθένους (τραγούδι)
και οι μουσικοί: Διονύσης Βερβιτσιώτης (βιολί), Βαγγέλης Νίνα (τσέλο) και Μιχάλης Γρηγορίου (πιάνο)
-----
Για τα έργα που θα παρουσιαστούν σημειώνει ο συνθέτης Μιχάλης Γρηγορίου:
“Έργα σαν κι αυτά του κύκλου “Η Λήδα και ο Κύκνος”, πολύ περισσότερο δε σαν τους κύκλους “Purple” και “Μωβ” δεν θα μπορούσε πλέον να λεχτεί ότι αποτελούν κάποια “προσπάθεια για ένα γεφύρωμα ανάμεσα σε μια μουσική που χαρακτηρίζεται ως “σοβαρή” και σε μια μουσική που λειτουργεί ως “ελαφριά”, όπως σημείωνα πριν από χρόνια, στο εσώφυλλο των “Ανεπίδοτων Γραμμάτων”, όταν είχα πρωτοδοκιμάσει τις δυνάμεις μου στο χώρο της τραγουδιού και της δισκογραφίας, κι’ όπως εξακολουθούσα να πιστεύω τα επόμενα χρόνια όταν έφτιαχνα άλλους παρομοίους κύκλους τραγουδιών, μέχρι και το “Μπλε”.
Θα έλεγα ότι τέτοια τραγούδια ξεφεύγουν από την παράδοση του λεγόμενου “έντεχνου ελληνικού τραγουδιού” -και ειδικότερα από την παράδοση του Μάνου Χατζιδάκι που σίγουρα με επηρέασε ιδιαίτερα στο παρελθόν- κι αρχίζουν να ανήκουν μάλλον στο χώρο της μουσικής δωματίου, με την έννοια που απέκτησε αυτός ο όρος στο πλαίσιο της δυτικής έντεχνης μουσικής”.
-----
Ο Μιχάλης Γρηγορίου γεννήθηκε το 1947 στην Αθήνα. Είναι γιός του σκηνοθέτη Γρήγορη Γρηγορίου και της ποιήτριας Μαρίας Παπαλεονάρδου. Άρχισε μαθήματα πιάνου από ηλικία 5 χρονών με την Καίτη Παπαλεονάρδου. Αποφοίτησε από τη Σχολή Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ,
ενώ παράλληλα ξεκίνησε μαθήματα σύνθεσης με τον Γ. Α. Παπαϊωάννου με
τον οποίο όμως σύντομα διαφώνησε και αποφάσισε να διδάξει μόνος τον
εαυτό του μουσική.
Έχει συνθέσει πλήθος έργων για πιάνο, για σύνολα μουσικής δωματίου, για ορχήστρα και χορωδία, για synthesizers, κύκλους τραγουδιών, καθώς και μουσική για θέατρο και κινηματογράφο.
Έχει συνθέσει πλήθος έργων για πιάνο, για σύνολα μουσικής δωματίου, για ορχήστρα και χορωδία, για synthesizers, κύκλους τραγουδιών, καθώς και μουσική για θέατρο και κινηματογράφο.
Έργα του κυκλοφορούν σε 12 cds. Mεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η καντάτα “ΑΝΕΠΙΔΟΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ” (σε ποίηση Α. Αλεξάνδρου), οι κύκλοι τραγουδιών “Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΦΟΒΟΣ” (σε ποίηση Μ. Αναγνωστάκη), “Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΣΤΟ ΠΟΤΑΜΙ” και “ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ” (σε ποίηση Τ. Σινόπουλου), “ΜΠΛΕ” (σε ποίηση Ρ. Παπανικόλα), το ορατόριο “ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΠΡΑΞΗ” (βασισμένο στο ομώνυμο ποιητικό έργο του Τ. Λειβαδίτη), κλπ.
Έχει δώσει πολλές συναυλίες, στις περισσότερες από τις οποίες συμμετείχε ως πιανίστας, αλλά κι’ ως εκτελεστής synthesizers, τα οποία αντιμετώπισε ανέκαθεν ως όργανα με ερμηνευτικές αξιώσεις. Το ορατόριο του “ΕΓΩ, Η ΑΝΤΙΓΟΝΗ” παρουσιάστηκε το 1999 στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Ν. Κούνδουρου.
Yπήρξε επί 20 χρόνια συνεργάτης του Τρίτου Προγράμματος, όπου εγκαινίασε και τη σειρά εκπομπών “Το Μουσικό Εργαστήρι του Tρίτου” που έδωσε την ευκαιρία σε πλήθος Ελλήνων μουσικών να παρουσιάσουν πρωτότυπη δουλειά τους.
Εκτός από τη σύνθεση ασχολήθηκε συστηματικά με την κοινωνική ιστορία της τέχνης και με την ψυχολογία της αισθητικής αντίληψης. Έχει διδάξει κοινωνική ιστορία της μουσικής και στοιχεία ψυχολογίας της μουσικής αντίληψης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ενώ έχει δώσει κατά καιρούς σειρές διαλέξεων και σεμιναρίων. Συνέβαλε καθοριστικά στην ίδρυση του “Πρότυπου Μουσικού Κέντρου Πειραιά”, του οποίου υπήρξε για ένα διάστημα καλλιτεχνικός διευθυντής.
Έχει μεταφράσει πολλά θεωρητικά δοκίμια πάνω στη μουσική, ενώ έχει συγγράψει και το δίτομο εκπαιδευτικό βιβλίο “Μουσική για παιδιά και για έξυπνους μεγάλους” (εκδόσεις ΝΕΦΕΛΗ) καθώς και την εκτεταμένη θεωρητική μελέτη “ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ: Kαθολικές σταθερές και πολιτιστικές μεταβλητές” (υποβλήθηκε ως διδακτορική διατριβή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο τον Απρίλιο του 2007 και κυκλοφόρησε το 2011 από τις εκδόσεις ΝΕΦΕΛΗ).
Σύντομα πρόκειται να κυκλοφορήσει και το αυτοβιογραφικό βιβλίο του “Mαθαίνοντας φυσαρμόνικα: Ασκήσεις αυτοπαρατήρησης ενός Έλληνα συνθέτη”.
Έχει δώσει πολλές συναυλίες, στις περισσότερες από τις οποίες συμμετείχε ως πιανίστας, αλλά κι’ ως εκτελεστής synthesizers, τα οποία αντιμετώπισε ανέκαθεν ως όργανα με ερμηνευτικές αξιώσεις. Το ορατόριο του “ΕΓΩ, Η ΑΝΤΙΓΟΝΗ” παρουσιάστηκε το 1999 στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Ν. Κούνδουρου.
Yπήρξε επί 20 χρόνια συνεργάτης του Τρίτου Προγράμματος, όπου εγκαινίασε και τη σειρά εκπομπών “Το Μουσικό Εργαστήρι του Tρίτου” που έδωσε την ευκαιρία σε πλήθος Ελλήνων μουσικών να παρουσιάσουν πρωτότυπη δουλειά τους.
Εκτός από τη σύνθεση ασχολήθηκε συστηματικά με την κοινωνική ιστορία της τέχνης και με την ψυχολογία της αισθητικής αντίληψης. Έχει διδάξει κοινωνική ιστορία της μουσικής και στοιχεία ψυχολογίας της μουσικής αντίληψης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ενώ έχει δώσει κατά καιρούς σειρές διαλέξεων και σεμιναρίων. Συνέβαλε καθοριστικά στην ίδρυση του “Πρότυπου Μουσικού Κέντρου Πειραιά”, του οποίου υπήρξε για ένα διάστημα καλλιτεχνικός διευθυντής.
Έχει μεταφράσει πολλά θεωρητικά δοκίμια πάνω στη μουσική, ενώ έχει συγγράψει και το δίτομο εκπαιδευτικό βιβλίο “Μουσική για παιδιά και για έξυπνους μεγάλους” (εκδόσεις ΝΕΦΕΛΗ) καθώς και την εκτεταμένη θεωρητική μελέτη “ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ: Kαθολικές σταθερές και πολιτιστικές μεταβλητές” (υποβλήθηκε ως διδακτορική διατριβή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο τον Απρίλιο του 2007 και κυκλοφόρησε το 2011 από τις εκδόσεις ΝΕΦΕΛΗ).
Σύντομα πρόκειται να κυκλοφορήσει και το αυτοβιογραφικό βιβλίο του “Mαθαίνοντας φυσαρμόνικα: Ασκήσεις αυτοπαρατήρησης ενός Έλληνα συνθέτη”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου